مزیت شی گرایی در ++C
برنامه نویسی شی گرا دارای چندین مزیت نسبت به برنامه نویسی رویه ای است:
اجرای OOP سریعتر و آسانتر است
OOP ساختار مشخصی را برای برنامه ها ارائه می دهد
OOP به نگه داشتن کد C ++ DRY "خودتان را تکرار نکنید" کمک می کند ، و باعث می شود کد ساده تر ، حفظ و اصلاح شود.
OOP امکان ایجاد برنامه های قابل استفاده مجدد کامل با کد کمتر و زمان توسعه کوتاه تر را ممکن می سازد.
در شی گرایی (OOP) کدنویسی کاهش می یابد . شما باید کدهایی را که برای برنامه کاربردی معمول است استخراج کنید و به جای تکرار ، آنها را در یک مکان قرار دهید و از آنها دوباره استفاده کنید.
کلاس ها در ++C
کلاس ها و اشیاء دو جنبه اصلی برنامه نویسی شی گرا هستند.
برای دیدن تفاوت کلاس و اشیاء به تصویر زیر نگاه کنید:
مثال دوم در تصویر بعد
ما یک کلاس را تعریف می کنیم و می توانیم با تعریف شی (object) از آن بارها از آن استفاده کنیم.
تعریف کلاس
برای تعریف کلاس در ++C ابتدا کلمه کلیدی class را نوشته و سپس نام کلاس را مشخص می کنیم.
کلاس می تواند از نوع public , privae , protected باشد.
در مثال زیر کلاس از نوع public است. سپس می توانیم متغیرها و متدهای مختلف را در آن معرفی کنیم. در ادامه با همه آنها آشنا خواهید شد.
class Car {
public:
string brand;
string model;
int year;
};
تعریف object
برای تعریف object یا شی از کلاس می توانیم مانند زیر عمل کنیم.
در تابع main یک شی (object) از کلاس Car تعریف می کنیم.
ما می توانیم چندین شی از کلاس car را معرفی کنیم.
int main() {
Car myCar;
}
ویژگی های کلاس
برای دسترسی به ویژگی های کلاس (class attributes) می توانیم بصورت زیر عمل کنیم.
ابتدا یک شی (object) از کلاس (class) را تعریف کنیم.
برای دسترسی به ویژگی های brand , model , year می توانید بصورت زیر عمل کنید.
Car myCar;
myCar.brand = "BMW";
myCar.model = "X4";
myCar.year = 2020;
مثال کلاس و شی
در قسمت زیر یک مثال کلاس و شی را آورده ایم.
ابتدا یک کلاس تعریف کردیم. سپس یک شی از آن معرفی کردیم.
#include <iostream>
#include <string>
using namespace std;
class Car {
public:
string brand;
string model;
int year;
};
int main() {
Car myCar;
myCar.brand = "BMW";
myCar.model = "X4";
myCar.year = 2020;
cout << myCar.brand << " " << myCar.model << " " << myCar.year << "\n";
return 0;
}
تعریف متد
یکی دیگر از مباحث شی گرایی (OOP) ، متدها هستند.
در زیر یک متد را تعریف کرده ایم. ابتدا کلمه void و سپس نام متد (myMethod) سپس کدهای داخل متد.
می توانید این کد را در کلاس بالا قرار دهید. در قسمت پایین مثال کامل آن را خواهید دید.
void myMethod() {
cout << "moomsan.blog.ir";
}
در قسمت زیر مثال متد را بصورت کامل مشاهده می کنید.
ابتدا متد را تعریف کردیم. سپس یک شی از آن را ساختیم. سپس متد را فراخوانی و اجرا کردیم.
خروجی متد چاپ متن moomsan.blog.ir می باشد.
#include <iostream>
#include <string>
using namespace std;
class Car {
public:
void myMethod() {
cout << "moomsan.blog.ir";
}
};
int main() {
Car myCar;
myCar.myMethod();
return 0;
}
سازنده
یکی دیگر از مباحث شی گرایی ، سازنده (Constructors) می باشد.
سازنده کدهایی است که پس از تعریف شی ، اجرا می شود.در زیر یک مثال از آن را مشاهده می کنید.
پس از تعریف کلاس ، نام کلاس و پرانتز باز و بسته ، و کدهایی که داخل آن قرار گرفته است که به آن سازنده می گویند.
پس از تعریف شی ، متن moomsan.blog.ir چاپ می شود.
#include <iostream>
#include <string>
using namespace std;
class Car {
public:
Car() {
cout << "moomsan.blog.ir";
}
};
int main() {
Car myCar;
return 0;
}
پایان قسمت هفدهم