مثال : اشاره گر به ساختار در C++
#include <iostream>
using namespace std;
struct Distance
{
int feet;
float inch;
};
int main()
{
Distance *ptr, d;
ptr = &d;
cout << “Enter feet: “;
cin >> (*ptr).feet;
cout << “Enter inch: “;
cin >> (*ptr).inch;
cout << “Displaying information.” << endl;
cout << “Distance = ” << (*ptr).feet << ” feet ” << (*ptr).inch << ” inches”;
return 0;
}
در این برنامه، متغیر اشاره گر ptr و متغیر عادی d از نوع ساختار Type تعریف شده اند.
آدرس متغیر d در اشاره گر ptr ذخیره می شود، یعنی ptr به متغیر d اشاره دارد. سپس، اعضای struct متغیر d با استفاده از اشاره گر قابل دسترسی هستند.
نکته: از آنجا که اشاره گر ptr به متغیر d در این برنامه اشاره دارد،
(*ptr).inch
و
d.inch
دقیقا یکی هستند.
(*ptr).feet
و
d.feet
هم یکی هستند.
روش دیگر دسترسی به اعضای struct با اشاره گر، استفاده از -> است.
ptr->feet is same as (*ptr).feet
ptr->inch is same as (*ptr).inch
پایان قسمت بیست و دوم